Veckobrev









                                                                                                            


Hej!                                                                                                                            Vecka 20


 


Svenska/SO


Vi har repeterat novellberättelsens textstruktur (valmodellen), börjat planera och skriva en egen sista text, just i novellformatet. Vi fokuserar framförallt på att beskriva gestaltande, variera korta och långa meningar samt att följa valmodellen.


I SO har vi denna vecka ”duschats” i Sverige under 1800-talet. Vi har pratat och läst om hur och varför Sveriges befolkning ökade, hur folkskolan infördes, hur och varför många utvandrade till Amerika och om industrialiseringens roll för samhället och människornas liv.


 


Ma


Vi har fortsatt med att programmera med Swift Playground och några har även prövat på scratch.


 


NO


På onsdag har vi ingen NO eftersom klassen hjälper till med Lilla OS på Johannes. På måndagen därpå försöker vi ta oss ut i naturen på NO:n. Det blir bara en kort utflykt på 80 minuter.


 


Bild/Art


Vi undersöker tekniker för teckning med stilleben, negativa rymden och frottage.


 


English


 


Klubben


Den 24e maj önskar fritidsklubben en tidigare stängning inför Kristihimmelfärdshelgen kl. 16.00


Fredagen den 26e maj samt 5e juni är det klämdagar och vi behöver information om ert barn ska närvara den dagen. Meddela oss om ditt barn kommer till klubben på mail emma.me.svanberg@stockholm.se


 


Hemuppgifter:


Fredag                                 Läsläxa


 


Viktiga datum:


24/5                                   Som vinnare av Johannes OS agerar 6A som funktionärer på Lilla Johannes OS kl. 8.20-13.00 på skolans fotbollsplan.


25-26/5                             Ledigt


29/5                                   Öppet klassrum, kl. 16.00-17.30. Därefter fortsättning på Öppet klassrum med 6As One minute of fame-show i aulan. 17.30-19.00 Varmt välkomna!


31/5                                   Gammeldags skoldag. Vi klär ut och har skoldag som om det vore tidigt 1900-tal. Ingen matsäck.


5-6/6                                  Ledigt


7/6                                     Sexornas avslutningslunch


9/6                                     Skolavslutning!


Hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik














Hej!                                                                                                                            Vecka 19
 
Svenska/SO
I svenska redovisar vi våra TED-talks. De är verkligen fantastiska! Under veckorna 19-21 repeterar vi novellberättelsens textstruktur, planerar, skriver och bearbetar en egen text.
Idag, fredag, skrev klassen sista provet på Johannes skola! Resterande SO-lektioner pratar vi 1800-tal (historia) och Etik & moral (religion).
 
Ma
Vi har fortsatt med att programmera med Swift Playground och några har även prövat på scratch.
 
NO
På måndag morgon går vi på utflykt till Haga parken på NO lektionen.
 
Bild/Art
Vi undersöker tekniker för teckning med stilleben, negativa rymden och frottage.
 
English
 
Klubben
Den 24e maj önskar fritidsklubben en tidigare stängning inför Kristihimmelfärdshelgen kl. 16.00
Fredagen den 26e maj samt 5e juni är det klämdagar och vi behöver information om ert barn ska närvara den dagen. Meddela oss om ditt barn kommer till klubben på mail emma.me.svanberg@stockholm.se
 
Hemuppgifter:
Fredag                                 Läsläxa
 
Viktiga datum:
16/5                                   Bokbytardagen
18/5                                   APT, Klubben stänger kl. 16.00
25-26/5                             Ledigt
29/5                                   Öppet klassrum, kl. 16.00-17.30. Därefter fortsättning på Öppet klassrum med 6As One minute of fame-show i aulan. 17.30-19.00 Varmt välkomna!
31/5                                   Gammeldags skoldag. Vi klär ut och har skoldag som om det vore tidigt 1900-tal.
5-6/6                                  Ledigt
9/6                                     Skolavslutning!
 
 
Hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik


                                                                                                            
Hej!                                                                                                                            Vecka 18
 
Svenska/SO
I svenska redovisar vi våra TED-talks och när det är klart är det dags att skriva igen. Under vecka 19 och 20 repeterar vi novellberättelsens textstruktur, planerar, skriver och bearbetar en egen text.
 
Nästa vecka, fredagen den 12 maj, är det bedömningstillfälle i samhällskunskap, se PP på bloggen för att se vad som bedöms. Under veckan repeterar vi och låter eleverna använda studietekniken ”fusklappar”. De får sammanfatta egna ”fusklappar” på ett A5-papper utifrån lärobok, vår ekonomiska ordlista och plugghäftet, sedan gör vi det igen men med ett mindre papper, vilket de får använda vid ett tillfälle under bedömningstillfället.
Ett plugghäfte har delats ut inför provet nästa fredag.
Läroboken i samhällskunskap ligger i bokhyllorna på www.inläsningstjänst.se
 
Ma
I veckan har vi fortsatt med att programmera med Swift playground.
 
NO
Vi väljer tillsammans vad vi ska göra under kvarvarande tid av terminen.
 
Bild
Vi undersöker tekniker för teckning med stilleben, negativa rymden och frottage.
 
English
 
Borttappade kläder
Kläder från Lost & found finns nu sorterade i aulan. Ta gärna en sväng förbi där för att se om du finner något du glömt eller tappat bort. Efter den 11 maj packar vi ihop de kläder som inte är hämtade och skänker till en välgörenhetsorganisation. 

Bokbytardagen
Tisdagen den 16 maj är Stora bokbytardagen!  Eleverna kan ta med en eller fler böcker hemifrån som de tröttnat på, och lämna in dem till klassläraren senast torsdagen 11 maj. Böckerna kan vara på svenska eller engelska, och bör inte sakna några sidor. På bokbytardagen kommer klassen att gå till bokbytarstationen i aulan och alla får ta hem lika många böcker som de lämnat in. Genom att byta till sig en bok som de aldrig har läst hoppas vi att uppmuntra återanvändning istället för konsumtion, och öka läslusten hos barnen.
 
Hemuppgifter:
Fredag                                 Läsläxa, läs och öva inför SO-provet. Förbered dig
med hjälp av läroboken på inläsningstjänst, plugghäftet och ”fusklappen”
 
Viktiga datum:
Tis 9/5                               Fritidshemmensdag 14:00-15:30, aktiviteter för elever inskrivna på Klubben, Alla är med fram till skoldagens slut.
Fre 12/5                            Samhällskunskapsprov, Arbete och pengar
16/5                                   Bokbytardagen, läs ovan
25-26/5                             Ledigt
29/5                                   Öppet klassrum, kl. 16.00-17.30. Varmt välkomna att se och höra vad ditt barn gjort detta läsår!
31/5                                   Gammeldags skoldag. Vi klär ut och har skoldag som om det vore tidigt 1900-tal.
 
 
Hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik



                                                                                                            

Hej!                                                                                                                            Vecka 17
Svenska/SO
Vi fortsätter med vårt arbetsområde i svenska, Tala som Ted. Vi övar, ger varandra feedforward (konstruktiv kritik) och börjar spela in våra presentationer. Nästa vecka hoppas vi kunna börja titta på och lyssna till varandras presentationer. Ett nytt sätt att redovisa.
 
Vi fortsätter även med samhällskunskap, arbetsområdet ”Arbete och pengar”. Vi fortsätter gemensamt gå igenom ämnesspecifika ord och begrepp. Vi har jobbat med en uppgift där vi har planerat budget för tre olika familjer, med tre olika förutsättningar (inkomster/utgifter). Intressant. Vi har även pratat om skatter och vad skattepengarna används till.
Läroboken i samhällskunskap ligger i bokhyllorna på www.inläsningstjänst.se
 
Ma
Vi har fortsatt att repetera hur man ställer upp de fyra räknesätten och börjat programmera lite med Swift playground.
Under resten av terminen kommer vi att jobba med bl. a. sannolikhetslära och programmering.
 
NO
Inför provet bör man repetera läs- och frågehäftet som vi använt under lektionerna. Där kan man läsa om pubertet, könsorganen, befruktning och fosterutveckling.
Dessutom tillkommer könssjukdomar som klassen arbetat med i grupparbeten. För att repetera: lyssna på ”skumpodden”, https://soundcloud.com/skumpodden/del2-konssjukdomar
 
English
Next week on Wednesday the 3rd and the 5th the all grade sixes will have the English National Tests. They will do Part B 1 (Reading)in the morning and Part B2 (Listening) in the afternoon on the 3rd. Part C will be done on Friday. The website www.nafs.gu.se has material that gives an indication  how the questions might be formulated. I will discuss with all students who will require any form of adjustment  (anpassning) in good time before the tests.
The students  will be required to sit for long sessions without leaving the exam premises, it is a good idea for them to  have some fruit, juice or water to drink.
Many students have by now finished reading the class book Boy of Roahl done and continued to read going Solo. Some students are still Reading Wonder by R.J. Palacio.
 
Bild/Art
Vi undersöker tekniker för teckning med stilleben, negativa rymden och frottage.
 
Hemuppgifter:
Fredag                                 Läsläxa, läs och öva inför NO-provet
 
Viktiga datum:
Mån 1/5                             Helgdag
Tis 2/5                               NO-prov ”Kropp & hälsa”: pubertet, könsorgan, befruktning, fosterutveckling och könssjukdomar.
Ons 3/5                              Nationella prov i engelska. (Moderna språk utgår)
Fre 5/5                              Nationella prov i engelska
Tis 9/5                               Fritidshemmens dag
Fre 12/5                            Samhällskunskapsprov, Arbete och pengar
25-26/5                             Ledigt
29/5                                   Öppet klassrum, kl. 16.00-17.30
31/5                                   Gammaldags skoldag
 
 
Hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik


                                                                                                            


Hej!                                                                                                                            Vecka 16


 

Idag, fredag, har vi haft ett mycket spännande och inspirerande besök av Shanga och Rogerio som driver ett projekt de kallar Locker Room Talk.  Vi har pratat respekt, attityder och jämställdhet. Se här vilka de är: https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3669212

 

Svenska/SO

Vi fortsätter med vårt arbetsområde i svenska, Tala som Ted. Vi övar, ger varandra feedforward (konstruktiv kritik) och börjar spela in våra presentationer.

 

Vi fortsätter även med samhällskunskap, arbetsområdet ”Arbete och pengar”. Vi fortsätter gemensamt gå igenom ämnesspecifika ord och begrepp.

Läroboken i samhällskunskap ligger i bokhyllorna på www.inläsningstjänst.se

 

Ma

Denna vecka har vi repeterat hur man ställer upp de fyra räknesätten.

Under resten av terminen kommer vi att jobba med bl. a. sannolikhetslära och programmering.

 

NO

Vi lyssnar på samtal om könssjukdomar på ”skumpodden” som finns på sidan: http://www.stockholm.se/ungdomsmottagning

Och ser även på ”pinigtfilmer” från:


och diskuterar vad vi tycker om de val som personerna i filmerna gör.

 

Bild/Art

Grupperna har redovisat sina genusarbeten.

 

Hemuppgifter:

Fredag                                 Läsläxa, öva och läs inför musikprovet

 

Viktiga datum:

Tis 25/4                            Musikprov

Mån 1/5                             Helgdag

Tis 2/5                               NO-prov ”Kropp & hälsa”: pubertet, könsorgan, befruktning, fosterutveckling.

Ons 3/5                              Nationella prov i engelska

Fre 5/5                              Nationella prov i engelska

Fre 12/5                            Samhällskunskapsprov, Arbete och pengar

25-26/5                             Ledigt

29/5                                   Öppet klassrum, kl. 16.00-17.30

30/5                                   Gammeldags skoldag

 

 

Hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik




Hej!                                                                                                                            Vecka 14

 

Svenska/SO

Vi har fortsatt med vårt arbetsområde i svenska, Tala som Ted. Vi planerar, övar och ger varandra feedforward (konstruktiv kritik).
 
Denna vecka har vi haft miljötema i skolan. Vi sexor har tittat på UR-programmet ”Zero Impact” http://urplay.se/program/199527-zero-impact-del-1 och diskuterat hur stora klimatavtryck vi gör samt diskuterat hur vi kan göra för att få ned dem.
Sverigesnittet ligger på 8 ton CO2e/år, 6 tonCO2e/år för världen, och enligt FN borde vi ner på 2 ton CO2e/år för att nå en hållbar utveckling.
Testa gärna själva via www.klimatkontot.se  eller www.svalna.se
 
Vi har även jobbat med samhällskunskap, arbetsområdet ”Arbete och pengar”, se pedagogisk planering på bloggen.
Vi fortsätter gemensamt gå igenom ämnesspecifika ord och begrepp. Vi har pratat om en familjs ekonomiska kretslopp, vad en familj får och ger/betalar.
Vi tittar på UR-serien ”Här kommer kungen” https://urskola.se/Produkter/180579-Har-kommer-kungen-Vad-ar-pengar (avsnitt 1, 2 & 4).
Läroboken i samhällskunskap ligger i bokhyllorna på www.inläsningstjänst.se
Vi har haft besök från Cajsas mamma Veronica som spännande och inspirerande berättade om hennes arbete som operationssjuksköterska. Tack Veronica!
Hör gärna av dig om DU har tid och lust att komma och berätta kort om ditt arbete.
 
Musik
Förhöret i musik som skulle ha varit denna vecka (läraren var sjuk) blir nu istället efter påsklovet, närmare bestämt tisdag 25/4.
 
Idrott
V. 16, efter ett välförtjänst påsklov, kommer vi att börja med utomhusidrott. Det innebär att alla lektioner i idrott och hälsa fram till sommaren kommer att vara utomhus. Därför är det viktigt att alla elever har idrottskläder efter väderleken samt skor som fungerar att idrotta i. Vid extremväder går vi självklart in och har inomhusidrott istället.
Efter påsklovet kommer alla elever i årskurs 1-6 att arbeta med orientering.
Med vänliga hälsningar
Emma, Hanna och Magnus 
 
Ma
Nu är vi klara med alla delar av nationella provet i matematik. Under resten av terminen kommer vi att jobba med bl. a. sannolikhetslära och programmering.
 
NO
Denna vecka har vi jobbat med fosterutveckling.
 
Bild/Art
GENUS
Grupperna har redovisat sina genusarbeten.
 
Hemuppgifter (till v16):
Fredag           Läsläxa
 
Viktiga datum:
Vecka 15+mån 17/4         PÅSLKOV
Tisdag18/4                       Kompensationsledigt för Rommeresan, samtliga sexor
Torsdag 20/4 →                Utomhusidrotten börjar
Mån 1/5                             HELGDAG
Ons 3/5                              Nationella prov i engelska
Fre 5/5                              Nationella prov i engelska
 
 
Önskar er alla en skön ledighet!
 
Hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik




Hej!                                                                                                                            Vecka 13


Svenska/SO


Vi fortsätter med vårt arbetsområde i svenska, Tala som Ted. Vi pratar om begreppet patos (väcka känslor, beröra) och tittar på och pratar om olika retoriska knep och om kroppsspråk samt planerar vårt eget ”TED-talk”. Nästa vecka börjar vi spela in våra presentationer för att sedan visa för klassen.


Vi jobbar vidare med arbetsområdet ”Arbete och pengar”, se pedagogisk planering på bloggen. Vi går gemensamt igenom ämnesspecifika ord och begrepp, pratar om pengars användning, inkomst och utgift samt kopplingen mellan att låna och betala ränta.


Vi tittar på UR-serien ”Här kommer kungen” https://urskola.se/Produkter/180579-Har-kommer-kungen-Vad-ar-pengar avsnitt 1 och 2.

Läroboken i samhällskunskap ligger i bokhyllorna på www.inläsningstjänst.se

 

Språk

Med anledning av de nationella proven är språklektionerna inställda nästa vecka, istället alltså nationella prov i matematik.

 

English

They continue to Read Boy of Roahl Dahl and Wonder by R.J. Palacio.  They learned how to  compare and contrast characters in the movie and reflected over bullying, homeless and loyalty. The students have done comprehensions too. They have reading homework for next week.

 

Ma

Denna vecka har vi arbetat med kapitlet-Målgången som är en övning inför det Nationella provet vecka 14.

 

NO

Vi fortsätter att lära oss om könssjukdomar. Övrig information i PP som ligger på bloggen.

 

Bild/Art

GENUS

Grupperna har redovisat sina genusarbeten.

 

Hemuppgifter:

Mån&ons      Ta med en frukt eller något lämpligt för att hämta energi under

Nationella provet i matte på måndag och onsdag.   

Tisdag           Läsläxa, läs och öva till musikprovet

 

Viktiga datum:

Måndag 3/4                       Nationella prov, matematik, 09:00-10:20 och 12:30-13:50

Tisdag 4/4                         Musikprov

Onsdag 5/4                        Nationella prov, matematik, 08:20-09:40 och 12:30-13:50

Vecka 15+mån 17/4         PÅSLKOV

Tisdag18/4                       Kompensationsledigt för Rommeresan, samtliga sexor.

 

Hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik




Hej!                                                                                                                            Vecka 12


 


Svenska/SO


Vi fortsätter med vårt nya arbetsområde i svenska som vi kallar Tala som Ted. Vi pratar om begreppet patos (väcka känslor, beröra) och tittar på och pratar om olika retoriska knep och om kroppsspråk. Klassen har fått börja fundera över vad de vill göra sin presentation om genom att göra en mindmap och se efter om ämnet är ”rikt”.


 


Vidare denna vecka har det varit mycket fokus på historia inför bedömningstillfället idag, fredag.

Nästa vecka lämnar vi historien för samhällskunskapen med arbetsområdet ”Arbete och pengar”, den pedagogiska planeringen ligger på bloggen och skickas även i veckans mail. Läroboken i samhällskunskap ligger nu i allas bokhyllor på www.inläsningstjänst.se

I detta arbetsområde kommer vi bl.a. att uppmärksamma olika yrken och det vore trevligt om några av er föräldrar hade tid och lust att komma och kort berätta om era jobb, mejla för att boka en tid.

 

English

They continue to Read Boy of Roahl Dahl and Wonder by R.J. Palacio. They have worked on grammatical exercises using  was and were , comparatives and superlatives .They  have watched a movie( Mr Stink). They learned how to  compare and contrast characters in the movie. For homework they have a work sheet of grammar exercises to be handed in on Thursday next week.

 

Ma

Vi jobbar med utmaningen och jämför olika volymmått genom att hälla vatten emellan dem och se hur mycket som får plats, t ex

Hur många teskedar får plats i en matsked?

Kan litermått se ut på olika sett och ha olika form?

Om man jobbat klart enligt planen så får man fortsätta med kapitlet-Målgången som är en övning inför det Nationella provet vecka 14.

 

NO

Nu har vi svarat på alla frågor i NO häftet. Vi fortsätter att lära oss om könssjukdomar. Övrig information i PP som ligger på bloggen.

 

Bild

GENUS

Vi arbetade med utställningen där vi diskuterar medias framställning av kvinnor och män jämfört med verklighetens. Om er grupp inte blev klar så har ni det i hemuppgift till v.13.

 

Länkar här till Johannes skolas läxpolicy på förekommen anledning: http://www.johannesskola.stockholm.se/taxonomy/term/268

 

 

Hemuppgifter:

 

Måndag        Bild: Gör klart utställningen

Onsdag         Eventuell språkläxa. Matte s.136

Torsdag       English grammar, stencil 

Fredag           Läsläxa

 

 

Viktiga datum:

 3/4 & 5/4    Nationella prov i matematik

Vecka 15+17/4                 PÅSKLOV

18/4                                   Kompensationsledigt för Rommeresan (samtliga sexor).

 
Hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och P  




                                                                                                           
Hej!                                                                                                                            Vecka 10

Vi har haft besök av skolan IKT pedagog Susannah som tillsammans med klassen har haft en genomgång av skolmailen och pratat om hur era barn kan ha användning för den. Fortsätter man till en kommunal skola följer samma adress (förnamn.efternamn@elev.stockholm.se) med dit och på högstadiet kommer den att användas betydligt mer än vad vi har gjort här hittills. Vi kommer att bekanta oss mer med den och öva på att använda mailen.

Svenska/SO
Vi fortsätter att lära oss om Sverige under 1600- och 1700-talet, om hur och varför Sverige växer till en stormakt. Vi har diskuterat orsaker till detta och konsekvenser för människorna som levde då. Vi har även pratat om Karl den XII och slutet av det vi idag kallar Stormaktstiden. Använd gärna Inläsningstjänst för att lyssna på och repetera historiebokens sidor 156-165. Man kan även titta på film på SLI och Youtube som repetition eller om man varit frånvarande:

English
The students are completing their final drafts of the narratives. They continue to Read Boy of Roahl Dahl.

Ma
Denna vecka har vi jobbat med hastighet och skala, se PP på bloggen.

NO
Vi har jobbat vidare med celler och pratat om hur det är att vara kär. Dessutom har vi sett en film av Lennart Nilsson om fosterutvecklingen. Övrig information i PP som ligger på bloggen.

Bild
GENUS

Vecka 5 och 7 (80 min + 80 min):
Vi låter tjejerna gestalta typiska manliga stereotyper och vise versa. Tar foton, redigerar med Photoshop eller liknande. Ställer ut med skriftliga kommentarer till publiken vad de ska iaktta för att förstå hur media ”lurar oss”.

Vecka 11
Varje grupp ska även skriva en text där man diskuterar medias framställning av kvinnor och män jämfört med verklighetens/naturvetenskapliga kvinnor och män (skillnader och likheter mellan kvinnor och män). Texten ska finnas med i utställningen.

Om rörelse på schemat
Vi har börjat lägga in rörelsepauser i schemat. På klassrådet har vi bestämt att tre elever per vecka blir ansvariga för att hålla i detta. De planerar och håller i 3 minuters rörelseaktivitet vid de tillfällen vi gemensamt bestämt på klassens schema (där vi tycker att det behövs en paus). Det har varit roligt och skönt att ha dessa pauser denna vecka!

Hemuppgifter:

Onsdag                               Eventuell språkläxa
Torsdag                             s.134 i matteboken
Fredag                               Läsläxa, försök att komma in i läsflow. Läs 60 minuter totalt.

Viktiga datum:
Tisdag 14/3                       Historiskt studiebesök på Livrustkammaren, fm (ingen matsäck).
Vecka 12                            Bedömningstillfälle, historia.
Vecka 14                            Nationella prov i matematik
Vecka 15+17/4                 PÅSKLOV
18/4                                   Kompensationsledigt för Rommeresan (samtliga sexor).


Hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik







Hej!                                                                                                                            Vecka 8


Svenska/SO

Denna vecka har vi arbetat med bokpresentationer. Barnen har fått förbereda och sedan presentera en egen vald bok. De har fokuserat på budskapet i boken (vad vill författaren egentligen förmedla?) och hur de kan relatera innehållet till egna erfarenheter.

Idag, fredag, har jag haft en individuell genomgång av resultaten på de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk med alla barn på plats. Ni föräldrar kommer kunna få möjlighet att titta på dessa senare i vår under Öppet klassrum.


Vi fortsätter att lära oss om Sverige under 1600-talet, om hur och varför Sverige växer till en stormakt. Vi har pratat om drottning Kristina vilket ledde oss in i diskussionen om kvinnor i historien och i historieböckerna överlag. Intressant och viktigt! Använd gärna Inläsningstjänst för att lyssna på och repetera historiebokens sidor 150-159. Man kan även titta på en film på SLI som repetition eller om man varit frånvarande: http://sli.se/r/q6GV

Efter lovet kommer barnen att få återkoppling på geografiprovet som de skrev för några veckor sedan. Rättningen av detta har legat på hyllan eftersom vi har haft de nationella proven.
English
The students are completing their final drafts of the narratives. They continue to Read Boy of Roahl Dahl.
Ma
Vi har börjat med ett nytt område: ”enheter och skala”. Planen ligger under PP på bloggen. Denna vecka har vi jobbat med sidorna 38-43. Hemuppgift till onsdag efter lovet är s.132 som handlar om enheter.
NO
Under veckan har vi jobbat med celler och pratat om pubertet, PP ligger på bloggen. Ett urval av de filmer som vi ser på lektionerna finns nämnda där.
Bild
GENUS
Vecka 5 och 7 (80 min + 80 min):
Vi låter tjejerna gestalta typiska manliga stereotyper och vise versa. Tar foton, redigerar med Photoshop eller liknande. Ställer ut med skriftliga kommentarer till publiken vad de ska iaktta för att förstå hur media ”lurar oss”.
Vecka 10
Varje grupp ska även skriva en text där man diskuterar medias framställning av kvinnor och män jämfört med verklighetens/naturvetenskapliga kvinnor och män (skillnader och likheter mellan kvinnor och män). Texten ska finnas med i utställningen.
Hemuppgifter (till vecka 10):
Onsdag                               Eventuell språkläxa
                                            Räkna sida 132 i matteboken
Fredag                               Läsläxa, försök att komma in i läsflow. Läs 60 minuter totalt.
Viktiga datum:
Vecka 9                               SPORTLOV
1/3                                     Sista dagen att fylla i anmälan inför Romme.
Hej! Vi idrottslärare vill bara påminna er om att logga in på http://www.rommealpin.se och anmäla era barn till resan, absolut senast 1/3. Klicka er in på "skola online" och skriv in lösenordet 14682107. 
10/3                                   Friluftsdag åk 6, Romme. Samling 05.45 på skolan, hem ca kl. 19. Alternativ idrottsaktivitet i Stockholm för de som inte följer med planeras i skrivande stund. Mer info kommer.
14/3                                   Historiskt studiebesök på Livrustkammaren, fm (ingen matsäck).
Vecka 15+17/4                 PÅSKLOV
18/4                                   Kompensationsledigt för Rommeresan (samtliga sexor).
Hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik




Hej!                                                                                                                            Vecka 7






Denna vecka har vi välkomnat både Peter Nordfeldt som ny musiklärare på skolan och Jan Palmstierna som undervisar franska!






Svenska/SO






Nu skriver vi argumenterande texter om valfritt ämne. Eleverna börjar bli proffs på detta nu eftersom det även var en del av de nationella proven. Väl användbar kunskap!



Nu på måndag har vi ett sista uppsamlingsheat för de som missat något delprov av de nationella proven.



Vi fortsätter att lära oss om Sverige under 1600-talet om hur och varför Sverige växer till en stormakt. Använd gärna Inläsningstjänst för att lyssna på och repetera historiebokens sidor 140-149. Man kan även titta på Historieätarna som repetition, avsnittet om just Stormaktstiden:






English




Ma


Vi börjar med ett nytt område: ”enheter och skala”.




NO


Påbörjar ett nytt område ”kropp och hälsa”, PP ligger på bloggen. Ett urval av de filmer som vi ser på lektionerna finns nämnda där.




Bild


GENUS


Vecka 5 och 7 (80 min + 80 min):


Vi låter tjejerna gestalta typiska manliga stereotyper och vise versa. Tar foton, redigerar med Photoshop eller liknande. Ställer ut med skriftliga kommentarer till publiken vad de ska iaktta för att förstå hur media ”lurar oss”.




Varje grupp ska även skriva en text där man diskuterar medias framställning av kvinnor och män jämfört med verklighetens/naturvetenskapliga kvinnor och män (skillnader och likheter mellan kvinnor och män). Texten ska finnas med i utställningen.




Hemuppgifter:




Onsdag                               Eventuell språkläxa


Fredag                               Läsläxa, försök att komma in i läsflow. Läs 60 minuter totalt.




Viktiga datum:


Vecka 9                              SPORTLOV


1/3               Sista dagen att fylla i anmälan inför Romme.


Hej! Vi idrottslärare vill bara påminna er om att logga in på http://www.rommealpin.se och anmäla era barn till resan, absolut senast 1/3. Klicka er in på "skola online" och skriv in lösenordet 14682107. Vid frågor är ni välkomna att maila emma.t.karlsson@stockholm.se 


10/3             Friluftsdag åk 6, Romme.




Hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik




Hej!                                                                                                                            Vecka 6

Svenska/SO
Denna vecka har vi genomfört de nationella proven i svenska/SvA.
Det har varit läsförståelse och skrivuppgifter som handlat om berättelser, faktatext och argumenterande text.
Det har varit ganska tufft med dubbla prov såväl tisdag som torsdag men alla har verkligen ansträngt sig och gjort sitt allra bästa.
måndag har vi ett uppsamlingsheat för de som missat något delprov, dessutom rättar Agnes och Patrik nationella prov, tisdag och torsdag, eleverna har då vikarie.

I SO återvänder vi nu till Sveriges historia, 1600- och 1700-tal, stormaktstid och frihetstid. Använd gärna Inläsningstjänst för att lyssna på historiebokens sidor 140-149, om stormaktstiden. Jag länkar även till det avsnitt ur Historieätarna om stormaktstiden som vi sett en del av idag, fredag (ca 20 minuter):


Pedagogisk planering hittar ni på bloggen och bifogat i veckans mail.

English

Ma
Under vecka 2-6 jobbar vi med geometri, det handlar om cirkelns, kvadratens, rektangelns och triangelns area och omkrets. Vi kommer att ha ett bedömningstillfälle vecka 7. Detaljer kring vad det handlar om och veckoplanering kan ses under PP(pedagogisk planering) på bloggen. Eleverna har fått 2 häften som sammanfattar det vi jobbar med. De ska dessutom själva lägga till bilder och namn på geometriska figurer från s.94-95 (6a boken), s.126 (6b boken). 

NO
Påbörjar ett nytt område i främst biologi och lite kemi, ”kropp och hälsa”, en PP kommer upp på bloggen under nästa vecka.

Bild
GENUS
Vecka 5 och 7 (80 min + 80 min):
Vi låter tjejerna gestalta typiska manliga stereotyper och vise versa. Tar foton, redigerar med Photoshop eller liknande. Ställer ut med skriftliga kommentarer till publiken vad de ska iaktta för att förstå hur media ”lurar oss”.

Varje grupp ska även skriva en text där man diskuterar medias framställning av kvinnor och män jämfört med verklighetens/naturvetenskapliga kvinnor och män (skillnader och likheter mellan kvinnor och män). Texten ska finnas med i utställningen.

Hemuppgifter:

                     
Tisdag                                Valfri uppgift i bild: Om du har möjlighet kan du ladda ner apparna photoshop Mix och photoshop Fix och förbereda dig inför arbetet som vi ska göra på lektionen. Apparna kostar inget och de är mycket roliga att använda. Tips använd touchpenna!

Onsdag                               Eventuell språkläxa,

Torsdag                             Ma: Repetera uppgifter som du tycker är svåra inför provet. Gör klart uppgifter som du inte hunnit med i övningshäftet och boken.

Fredag                               Läsläxa, försök att komma in i läsflow. Läs 60 minuter totalt.

Viktiga datum:
15/2                                   Sista dagen för att göra skolval!
15/2                                   Skridskoåkning, Östermalms IP. Eftermiddag. Lunch äter vi i skolan. Ta gärna med frukt eller liknande.
15/2                                   Matteprov, se PP på bloggen.
Vecka 9                              SPORTLOV
1/3                                     Sista dagen att fylla i anmälan inför Romme. Se bifogat dokument även i veckans mail.
10/3                                   Friluftsdag åk 6, Romme.


Varma hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och P


                                                                                                            

Hej!                                                                                                                            Vecka 5


Nästa vecka genomför vi nationella prov i svenska, tisdag och torsdag. Det är ett läsprov på förmiddagen och ett skrivprov på eftermiddagen båda dagarna. Skicka gärna med en frukt dessa dagar.


Svenska/SO

Denna vecka har vi fortsatt förbereda oss på de nationella proven nästa vecka. Klassen har fått prova på att göra en skrivuppgift i stil med en av de som kommer vara nästa vecka (berättande text). Detta för att känna på och även för att få en uppfattning om tid och hur den kan planeras för att hinna klart. Vi har även kommit vidare i vårt arbete med argumenterande text. Vi har sett exempel på argumentation och lyft fram tes, argument och motargument som nya begrepp. Barnen har i par fått planera och presentera en tes med argument.

På SO-lektionerna har vi repeterat och övat inför dagens prov, som vid första anblick ser ut att ha gått riktigt bra.


English

The children are read some chapters of Boy of Roahl Dahl and and Wonder by R.J.Pacalio They have done a character analysis their favourite character and reflecting on other aspects of the book. They are writing a narrative with an orientation, series of events, complication and resolution. They have received a sample narrative to function as a guide to their work. The narrative is a writing process which requires time. They are to concentrate on that for homework.
Ma
Under vecka 2-6 jobbar vi med geometri, det handlar om cirkelns, kvadratens, rektangelns och triangelns area och omkrets. Vi kommer att ha ett bedömningstillfälle vecka 7. Detaljer kring vad det handlar om och veckoplanering kan ses under PP(pedagogisk planering) på bloggen. Eleverna har fått 2 häften som sammanfattar det vi jobbar med. De ska dessutom själva lägga till bilder och namn på geometriska figurer från s.94-95 (6a boken), s.126 (6b boken). 
NO
Påbörjar ett nytt område i främst biologi och lite kemi, ”kropp och hälsa”, en PP kommer upp på bloggen under nästa vecka.
Bild
GENUS
Vecka 5 och 7 (80 min + 80 min):
Vi låter tjejerna gestalta typiska manliga stereotyper och vise versa. Tar foton, redigerar med Photoshop eller liknande. Ställer ut med skriftliga kommentarer till publiken vad de ska iaktta för att förstå hur media ”lurar oss”.
Varje grupp ska även skriva en text där man diskuterar medias framställning av kvinnor och män jämfört med verklighetens/naturvetenskapliga kvinnor och män (skillnader och likheter mellan kvinnor och män). Texten ska finnas med i utställningen.
Hemuppgifter:
                     
Tisdag                                Matte: gör s.129 och valfritt i de 2 övningshäften som du fått inför provet.
Onsdag                               Eventuell språkläxa,
Fredag                               Läsläxa, försök att komma in i läsflow. Läs 60 minuter totalt.
Viktiga datum:
7/2                                     Nationella prov, svenska. Förmiddag och eftermiddag.
7/2                                     Föräldramöte (i storformat) kl. 18 i aulan, tema: Språkutvecklande arbetssätt i alla ämnen. Varmt välkomna!
9/2                                     Nationella prov, svenska. Förmiddag och eftermiddag (alltså ingen hemkunskap). Klassen slutar efter provet ca kl. 14
15/2                                   Skridskoåkning, Östermalms IP. Eftermiddag. Lunch äter vi i skolan. Ta gärna med frukt eller liknande.
Vecka 7                              Bedömning matematik, geometri
Vecka 9                              SPORTLOV
1/3                                     Sista dagen att fylla i anmälan inför Romme. Se bifogat dokument i veckans mail!
10/3                                   Friluftsdag åk 6, Romme.
Varma hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik




Hej!                                                                                                                            Vecka 4




Vi påminner åter om skolvalsperioden 15 januari till 15 februari. De flesta skolor ska ansökas till via e-tjänst på webben. Mer information via den långa länken här under: http://intranat.stockholm.se/PageFiles/1957/Brev%20-%20Behovsv%c3%a4ljare_Ans%c3%b6k%20om%20skola%20inf%c3%b6r%20n%c3%a4sta%20l%c3%a4s%c3%a5r_S%c3%b6ka%20skola%202017.pdf




Alla elever har nu tillgång till inläsningstjänst där de kan lyssna till de flesta av våra basläromedel. De har fått användarnamn och lösenord och genomgång av tjänsten av Agnes nu i veckan. På vår hemsida kan man läsa:


Nu har alla elever i åk 1-6 på Johannes skola tillgång till Inläsningstjänst! Där finns en mycket stor mängd skolböcker inlästa, så att eleverna kan lyssna på texten. Inläsningstjänsts app är gratis, men det går också att använda tjänsten via deras webbsida. Eleverna får använda tjänsten både på skolans digitala enheter och på telefon/surfplatta/dator hemma med sin inloggning. Eleverna får användarnamn och lösenord av sina lärare.


Här finns mer information om hur det fungerar med de inlästa läromedlen:  https://www.inlasningstjanst.se/inlasta-laromedel.html






Svenska/SO


Vi startar upp ett nytt spännande arbetsområde som handlar om att skriva argumenterande texter, se PP, bifogat till veckans mail och även på bloggen för mer information.


I geografi arbetar  vi vidare med naturgeografi/livsmiljöer, bedömningstillfället är fredag den 3/2. Denna vecka och nästa vecka repeterar vi, övar och ”pluggar” gemensamt inför fredagens prov. Bra är även naturligtvis att repetera hemma. Jag har idag delat ut ett ”plugghäfte” för detta. Alla har även gjort en egen loppa fylld med begrepp och förklaringar för att öva med. Be gärna ditt barn visa dig den!


English

The children are read some chapters of Boy of Roahl Dahl and and Wonder by R.J.Pacalio They have done a character analysis their favourite character and reflecting on other aspects of the book. They are writing a narrative with an orientation, series of events, complication and resolution. They have received a sample narrative to function as a guide to their work. The narrative is a writing process which requires time. They are to concentrate on that for homework.


Matte/NO

Ma

Under vecka 2-6 jobbar vi med geometri, det handlar om cirkelns, kvadratens, rektangelns och triangelns area och omkrets. Vi kommer att ha ett bedömningstillfälle vecka 7. Detaljer kring vad det handlar om och veckoplanering kan ses under PP(pedagogisk planering) på bloggen. Eleverna har fått 2 häften som sammanfattar det vi jobbar med. De ska dessutom själva lägga till bilder och namn på geometriska figurer från s.94-95 (6a boken), s.126 (6b boken). 





NO

Klicka på länken: https://www.youtube.com/watch?v=IXeXcbvBPJw Kan du förklara varför batteriet åker iväg som ett tåg? Tips! Tänk på hur man bygger en elektromagnet.


Vi jobbar med begreppen som ligger under PP på bloggen. Titta på film som vi sett på lektionen, klicka på länkar:


Se under PP på bloggen för fler detaljer. Bedömningstillfället blir vecka 5.


En powerpoint som visar fakta som vi jobbar med underlektionstid har skickats ut till alla föräldrar fredagen 20 januari. Dela den med era barn.


Bild

GENUS

Vecka 5 och 7 (80 min + 80 min):

Vi låter tjejerna gestalta typiska manliga stereotyper och vise versa. Tar foton, redigerar med Photoshop eller liknande. Ställer ut med skriftliga kommentarer till publiken vad de ska iaktta för att förstå hur media ”lurar oss”.


Varje grupp ska även skriva en text där man diskuterar medias framställning av kvinnor och män jämfört med verklighetens/naturvetenskapliga kvinnor och män (skillnader och likheter mellan kvinnor och män). Texten ska finnas med i utställningen.


Hemuppgifter:

Måndag                              Bild(Genus): Grupperna bestämmer vilka som ska vara fotografer och vilka som ska gestalta stereotypiska manliga och kvinnliga modeller. Ta med rekvisita som smink, kläder osv. till vecka 5.

Tisdag                                Matte: gör s.129 och valfritt i de 2 övningshäften som du fått inför provet.

Onsdag                               Eventuell språkläxa,

NO: se Powerpoint som skickats ut till föräldrar och repetera från lektioner.

Fredag                               Läsläxa: läs och öva inför prov nästa vecka


Viktiga datum:

31/1                                   Skolråd

1/2                                     NO-prov, öva begrepp med hjälp av uppgifter under PP på bloggen + Powerpoint som skickats till föräldrar.

3/2                                     Geografiprov

7/2                                     Nationella prov, svenska

7/2                                     Föräldramöte (i storformat) kl. 18, tema: Språkutvecklande arbetssätt

9/2                                     Nationella prov, svenska

15/2                                   Skridskoåkning, Östermalms IP. Eftermiddag. Lunch äter vi i skolan. Ta gärna med frukt eller liknande.

Vecka 7                              Bedömning matematik, geometri

Vecka 9                              SPORTLOV

10/3                                   Friluftsdag åk 6, Romme.



Varma hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik



Hej!                                                                                                                            Vecka 3




Veckan har bland annat bestått av era barns sista utvecklingssamtal på Johannes skola. Trevligt och viktigt. Jag påminner igen om skolvalsperioden 15 januari till 15 februari. Mer information här: http://www.johannesskola.stockholm.se/nyheter/2017/01/07/information-till-vardnadshavare-till-elever-i-ak-6-samt-elever-som-ska-soka-till




Svenska/SO


Halva klassen har arbetat med en skrivuppgift där de fick skriva en kort text om en händelse och sedan skriva en ny bearbetad version om samma händelse, något som blev en riktig ögonöppnare för många. Andra halvan får göra samma uppgift nästa vecka.


Vi pratar om, övar på och uppmärksammar vad som gör en berättande text bra och vad man kan tänka på när man skriver en sådan, bland annat inför de kommande nationella proven.


Vi fortsätter med naturgeografi. Eleverna har diskuterat hur och varför det blir vulkanutbrott samt vilka av jordens krafter som är uppbyggande och vilka som är nedbrytande. Vi har även börjat lära oss om naturresurser och om förnybara och ej förnybara resurser.




Matte/NO


Ma


Under vecka 2-6 jobbar vi med geometri, det handlar om cirkelns, kvadratens, rektangelns och triangelns area och omkrets. Vi kommer att ha ett bedömningstillfälle vecka 7. Detaljer kring vad det handlar om och veckoplanering kan ses under PP(pedagogisk planering) på bloggen. Eleverna har fått 2 häften som sammanfattar det vi jobbar med. De ska dessutom själva lägga till bilder och namn på geometriska figurer från s.94-95 (6a boken), s.126 (6b boken). 



NO

Vi jobbar med begreppen som ligger under PP på bloggen. Titta på film som vi sett på lektionen, klicka på länkar:


Se under PP på bloggen för fler detaljer. Bedömningstillfället blir vecka 5.


Bild

GENUS

Vecka 3 (80 min):

Jämför kvinnliga och manliga stereotyper i bl.a. reklam. Vi tittar på bilder gemensamt på tavlan och iakttar skillnaderna och likheterna: ögon, läppar, hår, hållning på huvud och kropp, händer, kläder, osv. Vi får se exempel på hur reklammakarna redigerar våra kroppar till det som anses perfekt.


Vecka 5 och 7 (80 min + 80 min):

Vi låter tjejerna gestalta typiska manliga stereotyper och vise versa. Tar foton, redigerar med Photoshop eller liknande. Ställer ut med skriftliga kommentarer till publiken vad de ska iaktta för att förstå hur media ”lurar oss”.


Varje grupp ska även skriva en text där man diskuterar medias framställning av kvinnor och män jämfört med verklighetens/naturvetenskapliga kvinnor och män (skillnader och likheter mellan kvinnor och män). Texten ska finnas med i utställningen.


Hemuppgifter:

Tisdag                                Stencil 8:5

Onsdag                               Se film. Länkar ovan

Eventuell språkläxa


Fredag                               Läsläxa, försök att komma in i läsflow. Försök att läsa minst 60 minuter i veckan hemma.

(Måndag, vecka 5)            Bild(Genus):                      Grupperna bestämmer vilka som ska vara fotografer och vilka som ska gestalta stereotypiska manliga och kvinnliga modeller. Ta med rekvisita som smink, kläder osv. till vecka 5.


Viktiga dagar:

31/1                                   Skolråd

Vecka 5                              Bedömning NO

7/2                                     Nationella prov, svenska

7/2                                     Föräldramöte (obs! nytt datum), återkommer med tema

9/2                                     Nationella prov, svenska

Vecka 7                              Skridskoåkning, Östermalms IP

Vecka 7                              Bedömning matematik, geometri

Vecka 9                              SPORTLOV

10/3                                   Friluftsdag åk 6, Romme. (Se bifogad intresseanmälan som även har delats ut idag, fredag. Fyll i och lämna till mig under nästa vecka så kan vi börja planera denna dag)


Information angående undervisningen i franska, åk 6.


Tyvärr har Eva Andersson, som undervisat våra elever under höstterminen, sagt upp sig och vi står utan lärare.

Jag gör naturligtvis allt jag kan för att hitta en ersättare, kontakt med kringliggande skolor – vikarieförmedlingar – universitetet m m.

Tyvärr har jag inte fått något riktigt napp ännu. Tills vidare löser vi situationen inom skolan.

Med vänlig hälsning!

Ingrid Sahl

Ingrid Sahl

Biträdande rektor/Vice Principal

08-508 445 13

076-12 445 13



Varma hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik



Hej!                                                                                                                            Vecka 2


Nu är vi igång igen med denna sista termin här på Johannes. Vi hoppas att alla har haft lite ledigt och kommer tillbaka med fulladdade batterier till en ny, innehållsrik termin.

Nytt för i år är hemkunskapen på Matteusskolan, på torsdagar.


Via denna länk kan ni läsa om kommande skolval:



Svenska/SO

Vi började terminen med en lek-dag då vi fick tillfälle att samarbeta,” lära känna” varandra igen efterlovet, skratta och ha roligt. Detta skapade verkligen, som en elev sa, ett lugn i klassen. Underbart!

På svenskalektionerna pratar vi om hur man ska tänka när man skriver berättande texter. Vi har tittat på en bedömningsmatris för ett gammalt nationellt prov i svenska och utifrån den diskuterat vad som är viktigt att tänka på. Vi fortsättar att öva på och uppmärksamma detta nästa vecka för att sedan börja arbeta med argumenterande texter.

Denna första vecka har vi repeterat och fortsatt med naturgeografi. Vi har bland annat sett en spännande studiefilm om vulkaner.


Matte/NO

Under vecka 2-6 jobbar vi med geometri, det handlar om cirkelns, kvadratens, rektangelns och triangelns area och omkrets. Vi kommer att ha ett bedömningstillfälle vecka 7. Detaljer kring vad det handlar om och veckoplanering kan ses under PP(pedagogisk planering) på bloggen.


Vi fortsätter nu med den teoretiska delen av ”Magneter och motorer” som vi jobbade med i höstas. Denna vecka har vi sett på film om ”Elektrisk ström”. Alla har ritat en generator i sitt häfte och skrivit en förklarande text till hur den fungerar och till vad den kan användas till.

Vi kommer att fortsätta med att jobba oss igenom de begrepp som vi mötte på i höstas.

Eleverna har som hemuppgift att titta på filmen igen. Jag delade ut inloggningsuppgifter i höstas till sli.se, använd dem. Klicka på länken till filmen http://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?article=DVD 1562&db=4

Se under PP på bloggen för fler detaljer. Bedömningstillfället blir vecka 5.


Bild

Börjar nästa vecka.


Hemuppgifter:

Onsdag                               Eventuell språkläxa

Onsdag                               NO, läs ovan

Fredag                               Läsläxa, försök att komma in i läsflow. Försök att läsa minst 60 minuter i veckan hemma.


Viktiga dagar:

Vecka 3                              Utvecklingssamtal. Varmt välkomna!

19/1                                   Ingen hemkunskap. Barnen slutar efter lunch, kan gå till Klubben då, eller hem.

31/1                                   Skolråd

7/2                                     Nationella prov, svenska

7/2                                     Föräldramöte (obs! nytt datum)

9/2                                     Nationella prov, svenska

16/2                                   Skridskoåkning, Östermalms IP

Vecka 9                              SPORTLOV

10/3                                   Friluftsdag åk 6, Romme


Varma hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik




























Hej!                                     Vecka 50




Sista helveckan innan ett välförtjänt jullov! Vi fick uppleva ett fantastiskt luciatåg i tisdags, klassen har fått besöka femmornas el-mässa i aulan och vi har pratat mycket betyg.




Vi har nu avslutat våra faktatexter om Sveriges minoritetspråk samt illustrerat våra noveller.


Arbetsområdet i SO är nu geografi och livsmiljöer, PP på bloggen.


Vi har pratat om jordens inre, kontinentalplattorna och deras rörelse, samt kollisionszoner, spridningszoner och förkastningszoner. Vi har arbetat med läroboken och med instuderingsfrågor samt sett studiefilmer om vår jord på www.sli.se


I matematik jobbar med geometri fram till jul, kapitel 3.


                     


Terminens betyg skickas hem till barnets folkbokföringsadress i mitten av nästa vecka. På betygen kommer även barnets ogiltiga frånvaro vara noterad i antal minuter. Vill ni se den ogiltiga frånvaron preciserad kan ni göra det som vanligt via Skolwebben.




Viktiga dagar:




19-21/12                           Agnes tjänstledig. Vikarie.


21/12                                 Avslutningsdagen, samling 08.00 (i klassrummet) för fackeltåg sedan skoldag till 14:00, se även separat information om denna dag.


9/1                                     Studiedag för all personal. Klubben är öppen för de som har anmält sig.


10/1                                                         Skolstart enligt schema

Vecka 3                              Utvecklingssamtal, tiderna kommer i början av vårterminen.



Bildresultat för jul



Varma hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik






Hej!

                     

SV/SVA

I veckan har vi har avslutat faktatexterna och novellillustrationen samt läst en hel del.


SO

Arbetsområdet i SO är nu geografi och livsmiljöer, jag bifogar PP och lägger även ut den på bloggen. Vi har börjat med att prata om jordens inre, kontinentalplattorna och deras rörelse, samt kollisionszoner, spridningszoner och förkastningszoner.


Ma

Vi jobbar med geometri fram till jul, kapitel 3.


NO

I veckan har vi byggt elmotorer.





Bl
Vi har jobbat med att bli klar med skulpturen, tagit kort i flera perspektiv av den och skickat fotona till aa27068@stockholm.se. Om du inte är klar så behöver du bli det så snart som möjligt. De ska samlas i ett dokument där du skrivit namn och klass högst upp på sidan. Bifoga i ett email, där du skriver ditt namn och klass i ämnesraden + ”färdig skulptur”. De kommer att skrivas ut så att de går att lägga in i portföljen. Om du är helt klar med din skulptur och har tagit foton så ska du tillverka din portfölj av två A3-papper som tejpas ihop på en långsida och på två kortsidor. Skriv ditt namn och klass på portföljen och dekorera den som du vill.
English
I måndags gjorde klassen ett besök på Operan för att se föreställningen #JAG, intressant och förhoppningsvis något nytt och annorlunda. Viktiga frågor dök upp efteråt: Måste man förstå allt? Uppfattade vi budskapet på samma sätt? Måste man förstå konst för att uppskatta den? Kan man verkligen berätta något genom dans?
Idag, fredag, har vi (som inte har haft körövning) deltagit i Hour of Code genom att själva programmera.
Hemuppgifter:               
Ons 14/12   Eventuell språkläxa
Viktiga dagar:
Tis 13/12     Lucia. Vanlig start för de som inte är med i kören. Tidig start för körmedlemmarna (de har fått speciell info angående detta).
19-21/12     Agnes tjänstledig. (Jag säger God Jul! till klassen fredag den 16/12)
Varma hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik






                                                                                                                                   Vecka 48

Hej!

                     

SV/SVA

Faktatexterna om ett av Sveriges minoritetsspråk börjar bli klara. Några har börjat samla information om ett valfritt nytt ämne för att skriva ytterligare en faktatext. Vi har också illustrerat novellerna med syftet att öva på att använda bilder för att förstärka budskapet i en text (ett av kunskapskraven i svenska/SVA).


SO

Idag, fredag, har klassen haft ett prov om hinduism och buddhism, det verkar ha gått bra. SO-passen i veckan har gått till att repetera och diskutera inför detta.

Nästa arbetsområde i SO är geografi och livsmiljöer.


Ma

Vi gör muntliga prov nästa vecka på tisdag. Lycka till!


NO

Vi kommer att lämna tillbaka NTA lådan på fredag så det är sista veckan som vi jobbar praktiskt med magneter och motorer. Sedan fortsätter vi teoretiskt att bekräfta och fördjupa det vi lärt oss av experimenten.


Bl

Till veckan jobbar vi med att bli klar med skulpturen, tar kort i flera perspektiv av den och skickar fotona till aa27068@stockholm.se. De ska samlas i ett dokument där du skrivit namn och klass högst upp på sidan. Bifoga i ett email, där du skriver ditt namn och klass i ämnesraden + ”färdig skulptur”. De kommer att skrivas ut så att de går att lägga in i portföljen. Om du är helt klar med din skulptur och har tagit foton så ska du tillverka din portfölj av två A3-papper som tejpas ihop på en långsida och på två kortsidor. Skriv ditt namn och klass på portföljen och dekorera den som du vill.

English
Det blir lucköppning i skolan även denna december i år kör vi med snällkalendern, läs mer om den på länken nedan:
Idag, fredag, bifogar vi ett brev med information gällande betygsättningen nu till jul, läs och begrunda. Här är också den film om betyg vi visade på föräldramötet i september:
Hemuppgifter:                
Ons 7/12      Eventuell språkläxa
Viktiga dagar:
Mån 5/12     Föreställning i Operans Rotunda, #jag. En dansföreställning om identitet, makt och maktlöshet i den digitala världen.
Tillbaka i skolan till skoldagens slut.
Tis 6/12       Nationellt prov i matematik, muntligt
Tis 6/12       Skolråd kl. 17.30-19.00
Ons 7/12      Simning för de som fått information om detta.
Tis 13/12     Lucia. Vanlig start för de som inte är med i kören. Tidig start för körmedlemmarna (de har fått speciell info angående detta).
Varma hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik




Hej!

                     

SV/SVA

Vi har kommit en bra bit med våra faktatexter om ett av minoritetsspråken. Barnen har sökt fakta, diskuterat lämpliga källor, planerat innehåll och skissat på en layout till texterna. På våra halvklasser skriver vi i lugn och ro och här pratar vi även mycket om upplevelser av läsning och böcker vi läser.


SO

Vi har nu även gått igenom buddhismens central delar genom läsning, diskussion och studiefilmer. Vi har även tittat på likheter och skillnader mellan hinduismen och buddhismen och fortsätter med detta nästa vecka. Bedömningstillfälle i religion är fredagen den 2/12, se PP på bloggen. Eleverna har fått ett häfte med sammanfattningar och begrepp. Detta använder vi i skolan, men kan även läsas hemma som läsläxa.


Ma

Vi gör muntliga prov nästa vecka på måndag. Lycka till!


NO

Under veckan har vi undersökt om magnetfältets styrka ökar proportionellt mot antalet magneter. Elevgrupperna har fått designa mätkonstruktioner för att pröva sin hypotes. Undersökningen har dokumenterats i text med bilder, tabeller och diagram. Punkterna hypotes, metod, resultat, diskussion och sammanfattning skulle finnas med. Här har vi fått användning av det vi lärt oss i matten om tabeller och diagram.



Bl

Vi jobbar med skulpturer.


English

The children have completed the Oral National Tests with outstandingly good results from the majority. We started to lay focus on comprehensions. The children have trained on how to answer multiple choice questions, questions requiring reading between the lines, analysing texts and applying situations in texts to real life situations. We will continue to focus on the five skills of Reading, Writing, Speaking, Listening and Culture as we continue to venture in preparing for the written National Tests in the Spring Term. The children have a lot to do. They have no homework.
Det blir lucköppning i skolan även denna december i år kör vi med snällkalendern, läs mer om den på länken nedan:
Hemuppgifter:               
Ons 30/11   Eventuell språkläxa
Fre 2/12      Läs religionshäftet och öva
Viktiga dagar:
Mån 28/11  Nationellt prov i matematik, muntligt
Fre 2/2        Religionsprov
Varma hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik




Hej!

                     

SV/SVA

I torsdags genomförde vi de muntliga nationella proven i svenska och svenska som andraspråk. Det gick generellt jättebra för eleverna som var väl förberedda och höll intressanta och strukturerade redovisningar, bra jobbat.

Under vecka 47 fortsätter vi med de nationella proven, då i engelska. Under höstterminen är det som sagt muntliga prov i svenska/svenska som andra språk, engelska och matematik.


Vi jobbar nu vidare med Sveriges fem minoritetsspråk och kommer att skriva faktatexter om något av minoritetsspråken. Vi har pratat om vad som gör en faktatext till en faktatext och vi har börjat samla information från olika källor om ett valt språk. Vi har nu även lyssnat till jiddish, finska, meänkieli/tornedalska och romani chib (samiskan har vi kvar).


SO

På SO-passen arbetar vi med hinduism och buddhism. Vi tittar på likheter och skillnader mellan religionerna när det gäller livssyn, livet efter döden och gudsbild m.m. Vi jämför också dessa religioner med de abrahamitiska religionerna vi lärde oss om i femman.

Bedömningstillfälle i religion är fredagen den 2/12, se PP på bloggen.


MA

Förbered er till provet på torsdag (avsnittet om koordinatssystem). Ett övningshäfte som sammanfattar kapitlet delades ut för tre veckor sedan. Det går också bra att repetera på s.156-157 och läsa sammanfattningen på s.120-121. Problemslösningsuppgifter finns på s.122-123.


NO

Under veckan har vi undersökt om magnetfältets styrka ökar proportionellt mot antalet magneter. Elevgrupperna har fått designa mätkonstruktioner för att pröva sin hypotes. Undersökningen har dokumenterats i text med bilder, tabeller och diagram. Punkterna hypotes, metod, resultat, diskussion och sammanfattning skulle finnas med. Här har vi fått användning av det vi lärt oss i matten om tabeller och diagram.


Bl

Nästa vecka ska vi fortsätta att skulptera våra parafraser.

TY
Glosor i skrivboken samt om det finns tid övningar på www.ovningsmastaren.se (kapitel 3a)
Det kommer att bli ett kort förhör på meningarna/frågorna.
Ich weiß nicht. – Jag vet inte.
Wo wohnst du? – Var bor du?
Ich wohne in.. – Jag bor i…
Wo wohnt sie? - Var bor hon?
Sie wohnt in  - Hon bor i…
Wie ist deine Adresse – Vad är din adress?
Meine Adresse ist … - Min adress är…
Katja
Hemuppgifter:                
Ons 23/11   Eventuell språkläxa
Fre 25/11    Läsflow, läs tills tid och rum försvinner
Viktiga dagar:
Mån 21/11  Nationellt prov i engelska, muntligt
Tors 24/11  Matteprov, se informationen ovan.
                      APT, Klubben stänger klockan 16.
Fre 25/11    Agnes ledig, vikarie
Mån 28/11  Nationellt prov i matematik, muntligt
Fre 2/2        Religionsprov
Varma hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik
                                                                                                          


  Vecka 45

Hej!

                     

SV/SVA

Vi har haft boksamtal i mindre grupper där vi har pratat om läsflow. Barnen har fått sätta ord på hur de upplever läsningen och vad som gör en bok bra eller mindre bra. Vi har pratat om Sveriges minoritetsspråk och diskuterat vad det innebär. Vi har även lyssnat till romani chib och meänkieli.

Vidare har eleverna fått förbereda sin muntliga presentation om en idol inför nästa veckas nationella prov. Årets tema som kommer genomsyra alla nationella delprov i svenska/svenska som andraspråk är ”Sikta mot stjärnorna”.


SO

Det har diskuterats en hel del om det amerikanska valet och vi har kopplat detta till undervisning om demokrati. Vi har bland annat tittat på skillnaden mellan styrelseskicken i Sverige och USA och vi har repeterat vad demokrati innefattar. Nästa vecka återvänder vi till hinduismen och buddhismen.

Tips (om en känner att det behövs):



Ma

Om två veckor ska vi ha prov på avsnittet om koordinatssystem. Ett övningshäfte som sammanfattar kapitlet delades ut för två veckor sedan. Det går också bra att repetera på s.156-157 och läsa sammanfattningen på s.120-121.


NO

Vi lär oss om magneter och vilka material som kan vara magnetiska.


Bl

Nu har skulpterandet av den egna parafrasen påbörjats.


Obs!
Nästa vecka börjar vi med de nationella proven. På höstterminen är det de muntliga i svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik. Vi har idag skickat hem ett informationsbrev med barnen om detta. Vi förbereder och genomför alla prov i skolan.
Nu, äntligen, är vår nya lärare i idrott och hälsa på plats! Han heter Magnus Wallner och klassen har träffat honom i veckan.
Hemuppgifter:               
Ons 15/11   Franska: veckodagarna
                      Spanska: kapitel 5, uppgift C
Fre 17/11    Läsflow, läs tills tid och rum försvinner
Viktiga dagar:
V. 45-46       Kvarglömda kläder kommer ligga framme i aulan. Kom och titta ni som tappat bort något!
Tors 17/11  Nationellt prov i svenska, muntligt
Mån 21/11  Nationellt prov i engelska, muntligt
Tors 24/11  Matteprov, se informationen ovan.
Mån 28/11  Nationellt prov i matematik, muntligt
Varma hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik


Hej!


                     


Veckan har bestått av en hel del Halloween-förberedelser och så självklart själva spöktunneln idag fredag. Barnen var fantastiska. Vilken succé! Puh.




SV/SVA


I veckan har vi fått lyssna till många intressanta muntliga presentationer. De har varit strukturerade och väl förberedda. Vi har även haft intensivläsning och stafettskrivning.




SO


Efter lovet fortsätter vi med religion på SO-passen genom att titta närmare på buddhismen.




Ma


Denna vecka var målet att göra diagnosen på s.110 -111, få den rättad, och sedan jobba på röda sidor.




NO


Vi har börjat med NTA-temat ”Magneter och motorer” där vi undersökt egenskaper hos permanentmagneter. Efter lovet undersöker vi några material och ser om de är magnetiska.




Bl


Alla har fått göra skisser på sin parafras. De skulle göras så att man kunde se i 3 vyer, framifrån, bakifrån och från sidan. Om det inte blev klart under de 80 minuter som vi arbetade skulle det göras klart hemma till veckan efter lovet. Skisserna behövs för att arbeta efter när skulpteringen påbörjas.




Engelska


The students have gone through the Halloween traditions and learned terminologies and significance of various symbols of Halloween. The got to see different versions of horrific stories as an inspiration for their “Ghost Tunnel” presentation. They have no homework.




Tyska

Schöne Herbstferien!!! (trevligt höstlov)


Hemuppgifter:                

Läs en bok! Eller två. Tipsar igen om Bibblix, bibliotekets app.


Viktiga dagar:


Vecka 44      Höstlov

Vecka 45      Kvarglömda kläder kommer ligga framme i aulan. Kom och titta ni som tappat bort något!



Varma hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik









                                                                                                                                   Vecka 42

Hej!

                     

SV/SVA

Veckan som gått har vi arbetat med våra muntliga presentationer. Vi har planerat, skrivit stödord och övat inför själva framförandet som genomförs nästa vecka i helklass eller halvklass. Denna vecka har det även blivit en hel del spökhistoria-prat inför nästa veckas Halloween och spöktunnel.

Nästa arbetsområde inom svenska blir faktatexter och Sveriges minoritetsspråk, se PP.


SO

På SO-passen arbetar vi nu med hinduismen. Vi har bl.a. pratat om:

Polyteism (Tron på flera gudar),

Brahman (Världssjälen,  som genomsyrar allt. Kan liknas vid Gud.),

Reinkarnation: Själavandring. Själen dör inte utan återföds istället i nya gestalter.

Moksha: Befrielse. Befrielse från återfödelse, komma ur livets eviga hjul.

Karma: Gärningarnas lag (sådd och skörd - handling och konsekvens). Goda gärningar ger positiv karma och vise versa.

Ma

Vi har påbörjat kapitlet om ”Koordinatsystem och lägesmått” genom att rita koordinatsystem som vi satt ut koordinater i, t ex punkt(3,-4). Påminn ditt barn om att ta med matteprovet tillbaka till skolan.


NO

Nu är vi klara med ”Ekologi och förbränning” och under nästa vecka så börjar vi med NTA projektet ”Magneter och motorer”.


Bl

Förra veckan lärde vi oss om skulpturer genom historien fram till nutid, flera exempel har visats och diskuterats. De tidigaste skulpturer gjorda av människor, Lejonmannen och Venus (tillverkade ur mammutbetar), är daterade till kring 40000 år tillbaka i tiden och har hittats i grottor i Tyskland. Vi har också fått se exempel på ”Parafraser”. Hemuppgift till nästa tillfälle är att bestämma vilken slags parafras man vill göra av sin egen skulptur och dessutom se på filmer på youtube om hur man skulpterar i lera.


Engelska
The students went through the history of Halloween. They also went through symbols and significances of items for Halloween. The spelling words are from their exposure to Endangered Species and Halloween.
Tyska
Fyll i de bokstävarna som saknas i arbetsbladet ”Dialoger med stödbokstäver”.
Lär följande fråga och svar:
Wo liegt das?
Das liegt in Österreich/Deutschland/in der Schweiz.
De eleverna som inte hade materialet med sig ska göra sidan 14 i arbetsboken.
Alla kan alltid jobba med övningarna på www.ovningsmastaren.se
Franska
Se separat dokument
Spanska (Luis grupp, se även bifogad bild):
Ett litet test i spanska kommer att genomföras vecka 43.
Idag fredag var det prisutdelning för Johannes OS som genomfördes tidigare i september. Klass 6A blev de stora vinnarna, både på individuell nivå och som klass! STORT grattis till alla!
Hemuppgifter:               
Mån 24/10  Bild: Bestämma vilken slags parafras man vill göra av sin egen skulptur och dessutom se på filmer på youtube om hur man skulpterar i lera, t ex https://www.youtube.com/watch?v=EwKigX-fBP4
Ons 26/10   Eventuell språkläxa, se ovan
Tors 27/10  English words
Fre 28/10    Veckans läs-läxa är att försöka komma in i läs-flow. Läs så länge så att tid och rum försvinner.
Viktiga dagar:
Vecka 43      -     Myntinsamling till UNICEF (se separat dokument)
  • Ta med rekvisita till spöktunneln
Fre 28/10    Halloween på skolan, sexorna bjuder in skolans elever till spöktunnel i källaren. Regler: Godis för högst 20 kr, inga heltäckande masker eller vapen.
Vecka 44      Höstlov
Varma hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik




Hej!

                     

SV/SVA

Vi skriver vidare och avslutar våra noveller. Nästa veckas läxa blir att skriva rent och bearbeta novellerna utifrån kommentarer på dator/Ipad. Skickas sedan till min mail.

Vi har börjat planera, utifrån en mall, de muntliga presentationerna som kommer att hållas under v. 43 i större eller mindre grupp. Det vi fokuserar på är strukturen (tydlig inledning, innehåll och avslutning) och kroppsspråk.


Denna vecka har vi även pratat en hel del om kunskapskraven i svenska och svenska som andraspråk. Vi försöker koppla det vi gör till dem och diskuterar de olika nivåerna. Svårt, men viktigt. Barnen har fått hem kunskapskraven på enklare svenska i sv, sva och so-ämnena (från HEJA, finns även som app), bifogar även i veckans mail.


Idag har vi pratat om och lyssnat till Bob Dylan.


SO

Vi har avslutat arbetet med lag och rätt genom att gestalta en rättegång i form av ett rollspel i halvklasser. Det blev spännande där eleverna improviserade med hjälp av nya kunskaper om ämnet. Vi har även börjat nosa på nästa SO-område: religion - hinduism och buddhism. Vi har pratat om vad religion är och varför vi behöver lära oss om det samt vad begrepp som karma och nirvana betyder. Se bifogad PP över arbetsområdet.


Ma

Vi har påbörjat kapitlet om ”Koordinatsystem och lägesmått” genom att rita koordinatsystem som vi satt ut koordinater i, t ex punkt(3,-4). Påminn ditt barn om att ta med matteprovet tillbaka till skolan.


NO

Nu är vi klar med ”Ekologi och förbränning” och under nästa vecka så börjar vi med NTA projektet ”Magneter och motorer”.


Bl

Denna vecka har vi lärt oss om skulpturer genom historien fram till nutid, flera exempel har visats och diskuterats. De tidigaste skulpturer gjorda av människor, Lejonmannen och Venus (tillverkade ur mammutbetar), är daterade till kring 40000 år tillbaka i tiden och har hittats i grottor i Tyskland. Vi har också fått se exempel på ”Parafraser”. Hemuppgift till nästa tillfälle är att bestämma vilken slags parafras man vill göra av sin egen skulptur och dessutom se på filmer på youtube om hur man skulpterar i lera. 


Tyska

Eleverna ska kunna glosorna och meningarna som de skrev upp i sina skrivböcker. De kan även jobba med övningarna på websidan: www.glosmastaren.se -> tyska -> Genau!1-> Kapitel 2a.

Glosorna:



ich bin – jag är

du bist – du är

der Sommer – sommaren

zu Ende – slut

die Schule – skolan

börjar – beginnt

wieder – igen

danke – tack


Du bist sicher… ? – Du är visst…?

Ja, ich bin… - Ja, jag är…


Woher kommst du? – Varifrån kommer du?

Ich komme aus… - Jag kommer från…


Wie findest du Deutsch? – Vad tycker du om tyskan?

Ich finde Deutsch okay/super/gut. – Jag tycker tyskan är okey/super/bra.

Med vänlig hälsning, Katja


Spanska (Luis grupp, se även bifogad bild):

Hej! Idag (vecka 41) har vi kommit överens med eleverna om att ett litet test i spanska kommer att genomföras vecka 43. Jag fick skriva på tavlan vad det är som testet kommer att ta upp.Anledning till varför jag kommer att testa eleverna är för att en del inte verkar bry sig så mycket om att läsa själva i sina böcker. 



Hemuppgifter:               


Ons 19/10   Eventuell språkläxa, se ovan


Tors 20/10  Multiplikationstabellerna:


                      http://www.elevspel.se/amnen/matematik/multiplikation.html

                      http://www.kunskapshubben.se/8ans-tabell/


Fre 21/10    Novellen bearbetas och renskrivas. Skickas till: agnes.halmin@stockholm.se

                      (kan göras efter skoltid i skolan, prata i så fall med Agnes)


Vecka 43      Bild: Bestämma vilken slags parafras man vill göra av sin egen skulptur och dessutom se på filmer på youtube om hur man skulpterar i lera, t ex https://www.youtube.com/watch?v=EwKigX-fBP4


Viktiga dagar:
Fre 28/10    Halloween på skolan, sexorna bjuder in skolans elever till spöktunnel i källaren. Regler: Godis för högst 20 kr, inga heltäckande masker eller vapen.
Vecka 44      Höstlov
Varma hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik



                                                                                                                                   Vecka 40


Hej!


                     


Sv


Vi har arbetat vidare med novellerna genom bland annat kamratrespons och miniföreläsning om tempus. Det kommer bli en hemuppgift att skriva rent och bearbeta novellen utifrån respons även från mig under vecka 42. Vi pratar vidare om strukturen i muntliga presentationerna och lyssnar på fler exempel. De muntliga presentationerna kommer att hållas under v.42-43 i större eller mindre grupp.


Efter det är det dags för Sveriges minoritetsspråk och faktatexter i svenska.




SO


Igår, torsdag, besökte vi som bekant Stockholms tingsrätt. Vårt intryck är att eleverna verkligen fått ut något av besöket särskilt när vi sedan diskuterade vår upplevelse och våra funderingar i skolan.


I fredags var det bedömningstillfälle om lag och rätt.


Nästa SO-område blir religion, hinduism och buddhism.






Ma


Vi har övat på algebra och visat upp vad vi lärt oss på ett prov. Nästa vecka kommer vi att börja med koordinatsystem.






NO


Inför provet vecka 41 så jobbar vi med varsin text där vi använder oss av ord/begrepp som vi lärt oss. Se stencil som delats ut, ”Ord och begrepp som vi arbetat med”.


En sammanfattande stencil om fotosyntes, förbränning och ekologiska sammanhang har också delats ut.




Sidor i boken: 14-17, 81, 142-149.




Filmtips. Elever har fått inloggningsuppgifter till sli.se




Bl

Vi har berättat för varandra om vårt arbete med ”mänskliga skulpturer”, vad vi var nöjda med, vad den uttryckte och vilka tankar och känslor som väcktes.


English

The children are working with a theme Endangered Species. They have listed vocabulary that will be used for spelling words. Click on the link Endangered Species and Poaching of African Elephants  for more information. They will have  project work on Endangered Species and create their own films about animals in danger. The spelling words will be issued next Thursday.


Från och med nästa vecka kommer vi ha ett ”Öppet klassrum för läxläsning” på onsdagar mellan klockan 15.20–16.00.


Hemuppgifter:               


Må 10/10     Bild: Du har tagit ett foto på uppgifter om skulptörens namn och årtal när skulpturen gjordes.

Nu ska du använda uppgifterna för att skriva en liten kort faktatext. Skriv en löpande text där nedanstående punkter vävs in i en naturlig följd. Bifoga din lilla berättelse som Word dokument eller som en PDF i ett mail till: aa27068@stockholm.se

      • Rubrik: skulpturens namn, årtal när den gjordes, utställningsplats.
      • Konstnärens  namn och när han levde.
      • En bild på konstnären om det finns tillgängligt.
      • Vilket material skulpturen är gjord av.
      • Budskap/uttryck. Vad föreställer den? Vilket budskap vill skulptören förmedla med uttrycket?
      • Beskriv samhället som konstnären växte upp och levde i.
      • Har konstnären sagt eller skrivit något om skulpturen? Citat.
      • Ditt namn, klass och datum när texten blivit klar.
        Ons 12/10   Eventuell språkläxa (i fortsättningen hoppas jag ha den informationen till veckobrevet)
        Tors 13/10                       No/Sv: Läsläxa i No-boken inför provet s.14-17, 81, 142-149.
        Fre 14/10    Deadline. Frivillig skrivläxa inför Halloween och spökvandring.
        Viktiga dagar:
        Tors 13/10  No-prov, biologi, se informationen under NO ovan. Tips om filmer mm.
        Fre 13/10    Höstlovsanmälan till Klubben inlämnad
        Fre 28/10    Halloween på skolan, sexorna bjuder in skolans elever till spöktunnel i källaren.
        Vecka 44      Höstlov
        Varma hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik

 

                                                                                                                                   Vecka 37


Hej!              




Vi pratar om hur vi kan göra våra texter ännu bättre genom att bland annat gestalta (skriv som om du vore en kamera som kan fånga in både bilder, ljud, dofter och känslor) och genom att använda fler olika sorters sambandsord. Novellerna har planerats utifrån mallar och ska nu börja skrivas. I svenska har vi i veckan även genomfört en ”screening” i stavning och läsförståelse.




På SOn har vi diskuterat skillnaden mellan lagar, regler och normer. Vi har pratat om några vanliga brott som skadegörelse, snatteri och misshandel och vi börjar samla nya begrepp som vi lär oss på en Lag & rätt-begreppslista.




Igår, torsdag, fick sexorna besök av tre personer från Fridagruppen som är en organisation där funktionsnedsatta får arbetsträna. Detta besök har bokats som ett avslut på fjolårets projekt ”Barn föds inte med fördomar”. Mycket intressant!                          


I bild lär vi oss om skulpturer.




Vi jobbar på med algebra.




Jag bifogar klassens schema igen med en mindre ändring (se måndag och onsdag eftermiddag). Börjar gälla från nästa vecka.




Bilderna från klassresan kommer inom kort!




Hemuppgifter:               




Tors 15/9    English reading


Fre 16/9      Veckans läs-läxa är att försöka komma in i läs-flow. Läs så länge så att tid och rum försvinner.




Viktiga dagar:




29/9                                   Johannes OS, Kristineberg IP


4/10                                   Skolråd.


6/10                                   Studiebesök till Tingsrätten, fm.




                     

Varma hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik



Hej!              




Veckan har bestått av många viktiga och givande utvecklingssamtal. Novellprat och planering samt introduktion till arbetsområdet om lag och rätt har vi också hunnit med. Vi fortsätter med detta nästa vecka.




På onsdag kommande vecka är det Hagadagen. Tänk på kläder efter väder, matsäck och vattenflaska.                                                    




I bild lär vi oss om skulpturer. Den första hemuppgiften som ska vara klar till bildlektionen vecka 37 är att:


  1. Ta några foton av en skulptur i flera perspektiv och på flera avstånd.
  2. Ta foto av informationsskylten som innehåller namn på konstnären och årtal mm.
  3. Skicka in 3-4 av fotona till aa27068@stockholm.se
  4. Spara alla dina foton, även dem du inte skickar.




Hemuppgift i matematik är att göra uppgift 5-7 på s.158. Vi jobbar med algebra.




I veckan har vi jobbat vidare med ord och begrepp inom ett ekosystem på NO:n genom att göra affischer som visar förklarande bilder på varje begrepp.




Hemuppgifter:                  




Mån 12/9      Bild (läs ovan)


Tors 15/9      English reading


Tors 15/9      Matte: Ma s.158 uppgift 5-7. Påminner om att vi har prov på hela algebrakapitlet vecka 39. Se PP i matematik.


Fre 16/9        Veckans läs-läxa är att försöka komma in i läs-flow. Läs så länge så att tid och rum försvinner.




Viktiga dagar:




10-11/9                               Avlusningsdagarna!


Ons 14/9                             Hagadagen. Kom ihåg: kläder efter väder, vattenflaska och matsäck.


29/9                                    Johannes OS, Kristineberg IP




                     


Varma hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik




Hej!                                                                               

Veckan som gått har vi repeterat medeltiden, sorterat tidsperioder i kronologisk ordning på en tidslinje, samt fått besök av Gustav Eriksson Vasa som berättade om sitt liv.

Vi har börjat prata om betyg, hur det går till och fungerar. Dessutom har eleverna i grupper fått dramatisera skolans ordningsregler.

I svenska har vi startat upp med läsning och skrivning. Klassen har fått ”skriva av sig” i form av en sommartext. Vi har läst bänkböcker och börjat på en ny, spännande högläsningsbok av Katarina von Bredow. Vi har även börjat prata om och lyssna till noveller inför skrivandet av våra egna texter.

På tisdag, den 30/8 är det föräldramöte. Vi kommer att inleda 6abc tillsammans i aulan för en genomgång av betyg och sedan dela upp oss klassvis för genomgång av scheman, utse skolrådsrepresentanter och annat praktiskt.

På fredag åker vi på klassresa! Är det någon som inte ska följa med på den, behöver jag veta det så fort som möjligt.

Hemuppgifter:

Fre 2/9        Veckans läs-läxa är att försöka komma in i läs-flow. Läs så länge så att tid och rum försvinner.
När du har läst länge är det dags att fundera på frågorna:
·         Vad har du läst idag?
·         Hur gick det att läsa?

Vilken upplevelse gav läsningen? Vad hände när du läste länge?
                     


Viktiga dagar:

Tis 30/8                             Föräldramöte 18:00-ca 20:00
Tors 1/9                            Simning, Vanadis
Fre 2/9                              Klassresa! Samling på skolan kl. 07.00
Vecka 36                            Utvecklingssamtal, se separat dokument med tider
Ons 14/9                            Hagadagen, matsäck.

                     
Varma hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik



Hej!                                                                               


Välkomna till sexan alla elever och föräldrar! Vi hoppas att ni har haft en fin sommar och är sugna på att sätta igång igen.
Dessa första två dagar har vi bekantat oss med varandra igen, ordnat nytt material och nya böcker samt gått igenom regler och rutiner.
I torsdags fick eleverna med ett tjockt häfte hem som, om ni inte redan gjort det, vi ber er gå igenom nu i helgen och lämna tillbaka de blanketter som ska till skolan så snart som möjligt.
                                                                                     
Nästa vecka är det lektioner enligt schema, bifogades i häftet samt på bloggen, förutom på onsdag morgon då eleverna börjar 10:00. Om det är besvärligt med sovmorgon för någon har vi ett klassrum öppet från 08:20 för de som behöver, mejla Agnes om ditt barn kommer till 08:20.
Språkundervisningen beräknas vara igång fr.o.m. vecka 35.

I svenska kommer vi att starta upp med läsning och skrivning, vi ska bekanta oss med noveller och i SO blir det först lite Gustaf Vasa och sedan samhällskunskap. Mer om detta hittar ni på bloggen under PP (pedagogisk planering).

Tisdag den 30/8 är det föräldramöte i åk 6. Vi kommer att inleda 6abc tillsammans för en genomgång av betyg för att sedan dela upp oss klassvis.

Hemuppgifter:

Tors 25/8                          Matte, se sida 2 i detta brev                 


Viktiga dagar:

Tis 30/8                             Föräldramöte 18:00-20:00
Tors 1/9                            Simning, Vanadis
Vecka 36                            Utvecklingssamtal, tider kommer snart
Fre 2/9                              Klassresa, kom ihåg att fylla i ledighetsansökan.
Ons 14/9                            Hagadagen

                     
Varma hälsningar Agnes, Ulla, Jacqueline och Patrik